Velkommen til matbloggen Pastinakk & Persille

Jeg håper å kunne inspirere deg til å nyte synet og smaken av sunn og god hverdagsmat. Bildene er tatt med i-phone.


lørdag 31. mai 2014

Røde beter og grønne blad

Fredag la jeg lufteturen med hunden til vakre Fana.

Etter turen dro jeg innom Stend Jordbruksskole sitt gardsutsalg.
Der kjøpte jeg med meg økologiske, friske grønnsaker;
mangold, rødbeter, ruccola, gulrøtter, og tomater,
samt et brett med ferske egg.


Fanaturen resulterte i denne nydelige lunsjen.

ps. mangold under cottage cheese, med friske bringebær og blåbær
mmmmmm...

Ruccolaen spiste jeg i bilen på vei hjem, og innimellom matlaging og fotografering.
Den smakte vidunderlig godt.

Røde beter, røde og grønne blad.

Rødbetene var høstet samme dag, og bladene var friske og spenstige.

(De var buntet med bast; høstet med en kjærlig hånd)


Selve røttene var ikke så store, men vanvittig gode.

Bladverket var heldigvis på. De kan brukes i salaten.
Fargerike og vakre blader, proppfulle av næring.
Klare til å hakkes i salatbollen.

I dag skar jeg roten i skiver.
Bladene ble, sammen med mangold, en seng for gulrotstaver.

- jeg nøt hvert blad og hver stav.

Vakkert!
- som årringer i et tre -

Fargesterk appelsin og ingefærmynte.

Og du...

-på gardsbutikken kjøpte jeg forresten
også fersk hvitløk. Jeg skar et fedd i tynne skiver,
 la dem på brødskiven, over et tynt lag smør.

Det smakte alldeles nydelig sammen med det bløtkokte egget.

Ulike myntesorter er lette og villige planter, til hage og balkong.
eplemynte - grønn mynte - peppermynte
eller, som her;
ingefærmynte

Ha dem i koppen sammen med kokt vann,
og du har den nydeligste og friskeste te,
eller tilsett den hakket i ris, byggryn, bulgur m.m.
(flere tips om min urtefavoritt;
myntene
kommer i et senere blogginnlegg.)

I dag spiste jeg den rett fra hånden,
innimellom alt det fargerike, og alle de rene smakene.

***

  
Men...


-det ble litt mye mat på en gang dette,
jeg klarte ikke spise opp alt...

Resten ble et lite måltid mellom lunsj og middag.
Og som det står på brødfjølen en av sønnene mine har laget på sløyden;

                                       
NAM!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar